swordsinthemistTitel: Swords in the mist – The adventures of Fafhrd and the Gray Mouser (ljudbok)
Språk: Engelska
Författare: Fritz Leiber
Uppläsare: Jonathan Davis
Förlag: Audible Studios (2008)
Övrigt: Lankhmar, bok 3 (av 7)

Varning! Texten nedan innehåller spoilers.

Efter ett års uppehåll tyckte jag att det var dags att fortsätta mitt lyssnande på äventyrarna Fafhrd och Gray Mouser. Swords in the mist är den tredje boken i Lankhmar-serien och mycket är sig likt sedan tidigare. De båda äventyrarna hamnar i det ena förunderliga äventyret efter det andra och tvingas strida mot allt från koncentrerat hat till odödliga trollkarlar.

Kvaliteten på de olika berättelserna är ganska stor i denna bok. Överlägset bäst är Lean Times in Lankhmar och sämst är nog When the Sea-King’s Away för även om den sistnämnda är väldigt fantasifull så händer det väldigt litet av intresse i den. Their Mistress, the Sea och The Wrong Branch är två väldigt korta berättelser som Leiber har skrivit till senare för att binda samman några av de andra längre äventyren.

Extra intressant är Adept’s Gambit, dels tack vare sin längd och dels för att det var den första berättelsen om Fafhrd och Gray Mouser som Fritz Leiber skrev. Det märks att Leiber var inspirerad av H.P. Lovecraft genom att bland annat referera till ”The Elder Gods”. Tydligen skall originalversionen ha innehållit betydligt mer om dessa men Lovecraft som fått läsa ett utkast hade rekommenderat Leiber att ta bort dessa referenser. Leiber följde rådet bara delvist och det skulle dröja över 10 år innan berättelsen publicerades i novellsamlingen Night’s Black Agents.

Swords in the mist känns inte som Fritz Leibers finaste ögonblick. Även om det lilla mästerverket Lean Times in Lankhmar höjer slutbetyget rejält så känns det mycket som om boken går på tomgång. Den tuffar vidare i ingen speciell riktning utan något redigt slutmål. För dig som gillar heroisk fantasy är dock boken inte bortkastad tid. Det finns en hel del intressanta uppslag och fantastiska upptåg som kan roa den intresserade. Fafhrd och Gray Mouser är trots allt två personligheter vars rådighet aldrig riktigt släpper greppet om läsaren.

The Cloud of Hate (1963)
Under många månader har ett ovanligt lugn rått i Lankhmar. Översteprästen och de femtusen kultisterna som tillber The Hates är inte glada över detta och tillsammans manifesterar de sitt hat i en rödaktig dimma som börjar bringa död i staden och tar kontrollen över fyra mördare. Dimman och dessa våldsverkare ser Fafhrd och Gray Mouser som sina nästa offer.
Kommentar: Vad får man om man slår samman The Cloud of Hate med Moby Dick?
Svar: Star Trek-avsnittet Obsession.

Lean Times in Lankhmar (1959)
Av någon oförklarad anledning beslutar sig Fafhrd och Gray Mouser att sluta äventyra och gå skilda vägar. Fafhrd börjar leva ett strängt asketiskt liv och tjänar guden Issek of the Jug. Gray Mouser börjar arbeta för den kriminella utpressaren Pulg. Så pågår det under en längre tid och allt eftersom Issek blir allt populärare i Lankhmar börjar stadens kriminella, speciellt Pulg, få upp ögonen för dem. Kan det sluta på något annat sätt än att Fafhrds och Gray Mousers vitt skilda intressen ställs mot varandra?

Their Mistress, the Sea (1968)
Efter händelserna i Lean Times in Lankhmar lämnar Fafhrd och Gray Mouser staden i en båt. Efter månader av förslappning börjar de träna upp sina kroppar för att åter vara redo för nya äventyr. De försöker sig även på en misslyckad karriär som pirater innan maten tar slut och de tvingas ge upp och låter båten driva fritt bland vågorna.

When the Sea-King’s Away (1960)
Fafhrds och Gray Mousers båt driver till ett område där det finns mystiska lufttunnlar som leder ner i havet. Med hjälp av ett rep klättrar Fafhrd ner i en av dessa tunnlar och Gray Mouser tvingas följa efter sin kamrat. När de kommer till botten fortsätter tunneln horisontellt till en underjordisk grotta i berget som visar sig tillhöra en havsgud. Guden är som tur är inte hemma men det är däremot några av hans drottningar.

The Wrong Branch (1968)
Efter äventyret i undervattensgrottan har the Sea-king som hämnd lagt en förbannelse över Fafhrd och Gray Mouser. Därför reser de båda äventyrarna till Ningauble of the Seven Eyes för att han kanske skall kunna skingra den. När de väl beger sig in i trollkarlens grotta kommer de till ett vägskäl. De väljer att gå genom en av gångarna och hamnar i en helt annan värld.

Adept’s Gambit (1947)
Världen som Fafhrd och Gray Mouser hamnade i är ingen annan än vår egen moder jord, närmare bestämt staden Tyros (i dagens Libanon) under Alexander den stores tid. Där drabbas de båda äventyrarna av ytterligare en mystisk förbannelse. Alla flickor som Fafhrd kysser förvandlas till suggor och de Gray Mouser kysser förvandlas till jättelika sniglar. De uppsöker därför trollkarlen Ningauble of the Seven Eyes för hjälp. Trollkarlen berättar att de först måste hitta en lång rad legendariska föremål och sedan bege sig till Ahrimans försvunna stad för att ha en chans att bryta förbannelsen.
Kommentar: Detta är en väldigt lång novell uppdelad i många delar som upptar nästan halva ljudboken.

Läs också:
Swords and Deviltry
Swords against Death