30 november är Karl XII:s minnesdag tillika hans dödsdag 1718. Gustaf Cederström målade 1878 den första versionen av tavlan Karl XII:s likfärd. Den målades i Paris och visades upp för första gången på världsutställningen i staden samma år. Målningen blev Cederströms stora genombrott och med tiden kom han att bli Sveriges kanske mest omtyckte historiemålare. Denna första version köptes upp av storfursten Konstantin och hamnade i hans palats i Sankt Petersburg. Många svenskar såg det som en skandal att målningen på den fallne krigarkonungen hamnade i landet han stred mot och arrangerade därför en insamling för att övertala Cederström att måla en ny tavla. Denna andra version målade han 1884 på fädernesgodset Krusenberg söder om Uppsala. Efter färdigställandet skeppades målningen till Nationalmuseum i Stockholm där den hänger än idag. Efter kommunisternas maktövertagande i Ryssland kunde den första versionen återköpas och den hänger sedan 1934 på Göteborgs konstmuseum. Båda versionerna är alltså i Sverige där de hör hemma.

karlxiilikfardKarl XII:s likfärd (Krusenbergsversionen) av Gustaf Cederström (1884)

Karl XII:s likfärd skildrar på intet sätt det som hände efter kungens död utan är mer en nationalromantisk målning. Det fanns inget liktåg och kroppen bars inte på bår i sina bästa kläder över bergen hem till Sverige. Cederström har sedan haft ”fräckheten” att måla in sig själv som den rakryggade karolinen som går främst med dragen värja. Karolinerna i den första versionen av tavlan har också tydliga franska drag då det var parisare som stod modell för konstnären. I den andra versioner har svenskar i trakterna kring Uppsala stått modell och karolinerna ser därmed mer nordiska ut. Ett lätt sätt att skilja de båda tavlorna åt är att i den första version är den sörjande jägaren flintskallig medan han inte är det i ”Krusenbergsversionen.” Jägaren har för övrigt någon sorts muterad jätte-tjäder på ryggen. Kanske var de så stora under 1700-talet men jag betvivlar.